dinsdag 21 december 2010

mijn kerstwens: eentje met verbinding

Ik wens iedereen een hele fijne kerstweek toe met aandacht voor de verbinding tussen mensen. Of het nou je man, vrouw, partner, vriend, kennis of onbegrepen voorbijganger is… Door elkaar te willen begrijpen maken we ruimte vrij om ons zelf te verbeteren. En een beter mens is wat ik iedereen toewens!

Bas Krikke full frame

maandag 6 december 2010

Het belang van een intranet storyboard

Je bouwt aan een nieuw intranet, een intranet 2.0. Je hebt een visie op samenwerken, social media, kennis delen en communiceren. Je verzamelt “business requirements”. Je gaat aan de slag en begint te bouwen…

Maar hoe vertel ik anderen nou over de komst van een nieuw intranet? De visie is abstract, de business requirements niet inspirerend, social media betekent voor je collega’s een nieuwe DVD standaard. Dat wordt niets…

een visueel antwoord

Denk eens aan het visuele antwoord, laat de schermen uit het grafische ontwerp eens tot leven komen in een “story board”.

Voor een klant heb ik een presentabel story bord gemaakt van de grafische schermen van het intranet. Het story board is een logische opeenvolging van intranet schermen, op dezelfde manier zoals een “normale” (grappig, bestaan er ook andere soorten…) eindgebruiker dit zou doen. Het start vanaf het opstarten van de browser, loodst je door de meest gebruikte functies en eindigt met het sluiten van je browser.

intranet story board

visie en business requirements validatie

Een visie hebben is essentieel, maar vaak ontbreekt het aan het “doormanagen” naar de uitvoering. Het story board hebben we gebruikt om aan te tonen wat het verband is tussen de visie (vaak in abstracte bewoordingen) en de interactie die medewerkers met hun intranet zullen hebben (zeer visueel, concreet en tastbaar).

Daarnaast kun je per scherm ook perfect aangeven welke business requirements op welk niveau (of fysieke locatie) worden ingevuld. Business requirements spreken de taal van eindgebruikers (en niet de taal van techniek), dus de terugkoppeling van de requirements via de visuele schermen is erg intuïtief.

een schoenlepel

Recept 32Achteraf blijkt dat het story board DE manier is om een stuurgroep aan boord te houden van de technische realisatie van je intranet. Zie het als een schoenlepel om taaie materie (visie, business requirements, user interaction design, standaard software, maatwerk etc.) uiteindelijk passend te krijgen in de besluitvorming.

Een intranet begrijpen en door een stuurgroep loodsen: story board!

donderdag 2 december 2010

Wat voor twitteraar ben jij?

Hier een profilering van een aantal typen twitteraars. Overigens is het andere materiaal van Infographics ook erg imposant. Mooi om te zien hoe je data zowel realatief als visueel kunt presenteren: http://www.infographicsshowcase.com/twitter-users-profile-infographic/

twitter-users-profile1